• VEEL VOORKOMENDE KLACHTEN?

Veel voorkomende klachten die de manueel therapeut behandelt, zijn:
    • hoofd- en nekpijn, samen met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom;
    • nek- en schouderklachten met pijn die uitstraalt tot in de armen;
    • klachten hoog in de rug met rib- en borstpijn;
    • artrose van de heup;
    • lage-rugklachten, eventueel met uitstralende pijn naar de benen;
    • bepaalde vormen van duizeligheid, opgewekt door het bewegen van de nek;
    • kaakklachten, eventueel gecombineerd met nekklachten.
    Gewrichten kunnen ook een te grote bewegelijkheid hebben. Dat kan leiden tot instabiliteit en klachten. In dit geval kan de manueel therapeut u met specifieke trainingsadviezen leren uw gewrichten door middel van spieren stabieler te maken.
    FysioCentrum Sengers biedt twee vormen van manuele therapie aan. Hieronder worden de verschillende vormen uitgelegd.

• MANUELE THERAPIE MARSMAN

Om de Manuele therapie Marsman te kunnen toepassen, moet men allereerst beschikken over een zeer uitgebreide kennis van de bij actieve en passieve beweging ongestoord functionerende wervelkolom. Voorts is in hoge mate bekwaamheid vereist in het bepalen van het optimale en van het beperkte functioneren. Deze komen tot uiting in fenomenen die individueel bepaald worden door de fysiologische bewegingspatronen van de wervelkolom. Wij duiden de laatste aan met de term ‘voorkeursbewegingen’. Hierbij spelen de biomechanische wetmatigheden een belangrijke rol. Het beperkt functioneren laat zich vaststellen wanneer de optimale functie is gevonden.

Bij een klachtenpatroon is er sprake van een verminderde mobiliteit op een of meer niveaus van de wervelkolom, waardoor er daar een disbalans kan ontstaan in de ideaal houding. De therapie bestaat nu in het opheffen van deze onbalans door middel van een uiterst subtiele en gerichte mobilisering, waardoor de patiënt weer komt tot een voor hem zo gunstig mogelijke houding en manier van bewegen.

wilt u meer weten over deze Manuele therapie Marsman kijk dan hier of informeer bij onze praktijk aan de blankenburgerstraat in Haaksbergen

• MANUELE THERAPIE MULLIGAN

Het betreft een methode om gewrichten te mobiliseren. De methode is ontwikkeld door de Nieuw- Zeelandse manueel therapeut Brian Mulligan. Het doel van de behandeling volgens het Mulligan Concept is het op een pijnloze wijze herstellen van de normale beweeglijkheid en functie van het gewricht en de weke delen.

• HOE WERKT DEZE METHODE?

In de gangbare manuele therapie zijn de mobilisatie technieken meestal passief, dat wil zeggen de therapeut voert ze uit, de patiënt ondergaat ze. Bij de Mulligan technieken worden van de patiënt actieve bewegingen gevraagd, terwijl de therapeut het gewricht in een pijnvrije uitgangshouding houdt. Door op deze manier in de beperkte richting te bewegen, treedt vaak in korte tijd een spectaculaire verbetering op in de beweeglijkheid van het gewricht. Deze techniek is wereldwijd bekend geworden als MWM: mobilisation with movement. Voor elk gewricht in het lichaam, inclusief de gewrichten van de wervelkolom zijn deze actieve, pijnvrije mobilisaties mogelijk.